رئيس امنيت ملى فراه يک وکيل را به رهايى طالبان زندانى متهم کرد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

 

رئيس امنيت ملى فراه يک وکيل را به رهايى طالبان زندانى متهم کرد

کابل ( پژواک ١٤ سنبله ٩٠ ) : رئيس امنيت ملى ولايت فراه ميگويد  که نماينده گان اين ولايت در ولسى جرگه در امور امنيتى آنها مداخله نموده و يک وکيل براى رهايى طالبان زندانى نيز تلاش ميکند .

عبدالصمد رئيس امنيت ملى اين ولايت در يک مصاحبه اختصاصى به آژانس خبرى پژواک  گفت  که وکلاى مربوط اين ولايت؛ بدون اينکه تقاضا يا خواهش نمايند؛  از کابل به آنها تيليفون ميکنند  تا اين کار را انجام دهيد .

 وى علاوه نمود که وکلاى فراه در صورت عدم اجرا هوشدار ميدهندکه وظيفه خود را از دست خواهند داده و به څارنوالى نيز معرفى خواهند شد .

 عبدالصمد از جمله اين وکلا، از سميع الله صميم نام برد که باشنده ولسوالى  اناردره بوده و به گفتۀ وى به طور متواتر افراد دستگير شده ، زندانيان اين رياست توسط وى از بند  رها و دوباره به فعاليتهاى مسلحانه دست ميزنند .

 وى به طور نمونه؛ از ملا عبدالحنان يک قوماندان محلى طالبان و ملا عارف يک دوست ديگر اين قوماندان نام برد ، که چندى قبل؛ توسط آنها دستگير و به کابل منتقل شدند .

اما رئيس امنيت ملى علاوه نمود  که اين طالبان دستگير شده به اساس روابط شخصى و مصلحت؛ بعداز چند ماه دوباره رها شده و در حال حاضر عليه دولت مصروف فعاليتهاى مسلحانه در منطقه ميباشند .  

 نامبرده ميگويد : (( وکيل صميم نخست به من تيليفون نمود ، آما زمانى که من تقاضاى وى را نپذيرفتم  به رياست عمومى امنيت ملى در کابل مراجعه نمود ، نه تنها به وى از رهايى ملا عارف قوماندان طالبان گفت  بلکه تقاضا نمود ، تا مرا از وظيفه برکنار نمايند.))

عبدالصمد علاوه نمود  که از جمله اين افراد ملا عبدالحنان بعد از رهايى از زندان به تلاش وکيل صميم و به کمک ايران و پاکستان يک گروپ طالبان مسلح را ايجاد نموده ، که در ولسوالى پشت کوه به فعاليت آغاز نمود .

 به گفتۀ موصوف ، اين ولسوالى به علت فعاليت مسلحانه ملا عبدالحنان ناامن گرديد . مکاتب و مراکز صحى مسدود گرديد در راه ها ماين گذارى نمودبرعلاوه، حاجى عبدالفتاح حقدادى يکتن از بزرگان قومى را نيز به قتل رساندند .

رئيس امنيت ملى گفت : (( ممکن بعد انتشار اين مصاحبۀ من ، وکيل صميم يک بار ديگر براى برکنارى من تلاش نمايد . اما من پرواى آنرا ندارم چون  ميدانم  که مردم فراه مرا دوست دارند . ))

وى در مورد ملاعارف گفت که موصوف باشنده اناردره و قوماندان فعال طالبان مسلح بوده که يکجا با مخابره و اسلحه دستگير گرديد.

 نامبرده ميگويد : (( ملا عارف يک شخص مطلوب و يک فرد خطرناک بود. از اين رو وى را به کابل فرستاديم ... در آنجا براى شش ماه در  امنيت ملى زندانى بود ، اما اين که اين دو قوماندان در زمان کانديدى وکيل صميم به وى کمپاين نموده بودند و در مؤفقيت وى نقش داشتند ؛ از اينرو آنها را از زندان رها نمود. ))

عبدالصمد علاوه نمود که ملا عارف بعد از رهايى به وى تيليفون نمود و به وى هوشدار برکنارى را داد .

رئيس امنيت ملى همچنان گفت  که وکلا و سناتوران اين ولايت ؛مسؤولين ولايتى فراه را در دست خود گرفته ، کارهاى مورد نظر خود را بر آنها تحميل ميکنند  و اعضاى خانواده هاى خود را در پُست هاى مهم مقرر نموده اند .

اما سميع الله صميم نماينده مردم فراه در ولسى جرگه اين سخنان رئيس امنيت ملى را رد نموده آنرا بى اساس و غير مسؤولانه خواند .

وى علاوه نمود : (( رئيس امنيت ملى افراد بى گناه را به نام طالبان دستگير ، شکنجه و مورد ظلم قرار ميدهد . اما زمانى که ما به آنها رسيده گى ميکنيم و خواستار رهايى آنها ميگرديم ، رئيس امنيت ملى اتهامات مختلف بر ما وارد ميکند . ))

وى در مورد ملا عارف گفت  که او را وى نه بلکه محکمه آزاد نموده و اسناد وى نزد محاکم موجود است . رئيس امنيت ملى ميتواند آنرا ببيند .

اگر چه صميمى به آژانس خبرى پژواک  گفت  که ملا عارف به اساس حُکم محکمه رها گرديده ، اما بعداً خاطر نشان ساخت  که در رهايى وى تلاش نموده است .

نامبرده علاوه نمود که نه ملا عارف را ميشناسد و نه هم با وى کدام رابطه دارد . اما زمانى که اطلاع يافت  که يک باشنده اناردره به نام ملاعارف دستگير شده ، وى نيز به ( رياست ده ) امنيت ملى مراجعه نمود و خواستار رهايى ملاعارف گرديد.

اين نماينده مردم فراه علاوه نمود  که رئيس امنيت ملى، منازل مؤکلين وى را خودسرانه تلاشى ميکند ...افراد بى گناه را زندانى و شکنجه نموده و به زور از آنها اقرار ميگيرد ، که اين کار خلاف قانون اساسى است .

نامبرده علاوه نمود : (( رئيس امنيت ملى، از زمان داکتر نجيب الله در امنيت ملى کار ميکند و ميخواهد يک بار ديگر پاليسى مشابه آن زمان را در امنيت ملى پياده نمايد و مردم را از طريق زور و شکنجه بترساند . ))

وى ادعا نمود  که رئيس امنيت ملى، يک مثال را هم پيشکش کرده نميتواندکه گويا يک طالب حقيقى جنگى را بازداشت نموده باشد ، که مردم را سر ميبُرند .

پژواک با وجود تلاشهاى زياد نتوانست  که در اين مورد نظر رياست عمومى امنيت ملى را بگيرد .

از طرف ديگر؛ يکتعداد باشنده گان فراه نيز از اعمال نماينده گان خود در ولسى جرگه ناراض بوده ميگويندکه وقت خود را در آنجا به مشاجرات ذات البينى سپرى نموده و از راى دادن به آنها پشيمان هستند .

 سيد احمد يکتن از دکانداران شهر فراه و فعال جامعه مدنى در اين مورد به آژانس خبرى پژواک گفت : (( از زمانى که پارلمان ايجاد گرديده ، تا امروز نتوانسته اند که مشکلات داخلى خود را حل نموده و کشور را به يک بحران جدى مواجه نموده اند . ))

وى علاوه نمود : (( همه پنج نماينده ما مصروف کارهاى شخصى خود هستند و افرادى را فراموش نموده اند که به آنها راى داده اند . ))

ولايت فراه در ولسى جرگه پنج کُرسى دارد .

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب